Izklausās vienkārši – paņem papīru, zīmuli un aiziet. Tomēr pat grūti aptvert, cik daudz patiesībā sevī ietver tā zīmēšana.
Sāksim ar papīru.
- Tas var būt balts un gluds, piemēram, vatmanis/bristols, kas ļaus izcelt pat vissmalkāko līniju un draudzēsies gan ar grafīta pelēko spīdumu, gan tušas piesātināto melno. Bet ja balinātais pamats liek šaubīties par savām spējām, vienmēr var izvēlēties ko raupjāku, nebalinātu, vai pat tonētu. Papīra krāsa palīdzēs atraisīties radošumam, turklāt ļaus darbam izskatīties pabeigtam ar mazāku sviedru devu. Ja sevi uzskatāt par tradicionālās mākslas skolas piekritēju, tad ar papīra loksni vien neiztiksiet – papīrs vai vēl labāk audekls būs jāuzvelk uz apakšrāmja, jāgruntē un jāpucē. Tikai pēc kārtīgas pamata sagatavošanas, tas spēs nosargāt ogles zīmējuma maigās gaismēnu spēles. Par laimi mūsdienās, tradicionālo pelnu grunti var aizstāt ar jau gatavo maisījumu, bet tas, protams, ir gaumes un patikšanas jautājums.
Zīmulis
- Kad pamats izvēlēts, ir laiks pievērsties zīmēšanas tehniskajiem risinājumiem. Šobrīd aizvien lielāku popularitāti iegūst jauktās tehnikas, vienā darbā var strādāt ar dažādiem materiāliem, tomēr arī izstrādāts grafīta zīmējums var būt gana efektīgs. Grafīta zīmulis, liekas, būs pirmais, kas ienāks prātā, piesaucot zīmēšanas vārdu. Zīmuļa cietības un līdz ar to tumšuma pakāpi nosaka ar H–B kodu (H ar lielāko ciparu ir ļoti ciets, gaišs, B ar lielāko ciparu – mīksts, ar piesātinātu toni), tas nenozīmē, ka vienam darbam jāizmanto tikai viens zīmulis, bet ir no kā izvēlēties. Nevar aizmirst arī par dažādām dzēšgumijām, grafīta pulverīšiem un ierīvēšanas papīrīšiem, kas zīmēānas procesu padarīs par aizraujošu nodarbi.
- Pie klasiskajām tehnikām jāpiemin dedzinātā ogle, kas prasa zināmu virtuozitāti. Rokas un prāta treniņš apvienojumā ar dažiem amata nosēpumiem ļaus izvēlēto tēmu attēlot kā dzīvē. Savā ziņā vieglāk pielaužama ir presētās ogles, sangīnas, sēpijas un krīta krītiņu tehnika, arī pamata sagatavošanai nav tik nozīmīga loma, bet baudāms rezultāts neizpaliks.
- Zīmēt var arī ar krāsainiem materiāliem – pasteļkrītiņi, krāsainie zīmuļi, akvareļzīmuļi, šādi paņēmieni bieži vien klasificējas gleznošanas lauciņā. Jauktas tehnikas jeb tā sauktajos mixed media darbos krāsa iedos labu akcentu. Šādam nolūkam var lietot arī akvareļu krāsu vai kādu no ļoti plašā marķieru klāsta.
Kad darbs gatavs
- Portrets, ainava, klusā daba vai abstrakcija, ar savu radīto darbu ir vērts lepoties, bet, lai šis prieks nebūtu īslaicīgs, ir svarīgi parūpēties par zīmējuma saglabāšanu. Pulverveida medijus kā zīmuli, krītiņu vai ogli jāapstrādā ar fiksatīva aerosolu. Akadēmiskajos ogles zīmējumos fiksēšana jāveic arī satarpstadijās, lai katra nākamā kārta nesabojā iepriekšējo. Jāņem vērā, ka ar fiksatīvu apstrādātajā darbā nebūs iespējams kaut ko izdzēst, bet, kad uzpūstā kārta būs nožuvusi, piezīmēt klāt varēs. Tikai nevajag aizmirst pavisam pabeigto darbu arī nofiksēt.
- Ja darbs sanācis pavisam tīkam, vai vēlaties ar to iepriecināt kādu mākslas cienītāju, labākais veids kā eksponēt zīmējumu ir ielikt to piemērotā rāmī. Grafiskus darbus visbiežāk noformē rāmī aiz stikla un ar paspartu kartona maliņu, kas sakārto kompozīciju un izceļ darba smalkumu.